U kunt deze pagina direct afdrukken of een PDF-bestand downloaden. |
door Lieke van Duin en Jos van HestZwart als InktWim Hofman, 1997Boek terug naar bovenEen verhaal van dubbeltalent Wim Hofman kan er bedrieglijk eenvoudig uitzien, maar is altijd meer dan de som van tekst en beeld. Ook Zwart als inkt is het verhaal van Sneeuwwitje en de zeven dwergen is een gelaagd verhaal. Er valt veel bij te associëren en er zijn allerlei verbanden te leggen, zowel met de oerversie als met andere literatuur. Het is met 180 paginas vele malen breder uitgewerkt dan het oorspronkelijke sprookje van Grimm. Alleen al de titel is veelzeggend. Deze verwijst naar één van de drie hoofdkleuren uit het boek: zwart (het haar van Sneeuwwitje), wit (de kleur van haar huid) en rood (haar lippen rood als bloed). Het verhaal is zwart, zegt de titel: tragisch dus, met een hoofdrol voor de dood. Maar het is ook zwart als inkt: de vloeistof waarmee geesteskinderen geboren worden. Het blijft dus bewust fantasie, verzinsel, iets levends. Bij Hofman is het verhaal van Sneeuwwitje ook op te vatten als het verhaal dat het meisje tijdens haar zevenjarig verblijf bij de dwergen zelf schrijft in de vorm van allerlei briefjes. Briefjes aan haar moeder, aan de stoel, de tafel, de kaars, de bromvlieg, de spijker, de wortel, een briefje-in-een-fles, enzovoort. Ook dat is een triest verhaal, door de intense eenzaamheid en verveling die eruit spreekt, en omdat ze nooit een briefje terug krijgt. Ook een briefje aan God P.S. wat vind je, zal ik naar je toe komen? blijft onbeantwoord. Maar die inkt, gemaakt uit water, roet en dwergenbloed is tegelijkertijd een soort levenswater, want Sneeuwwitje overleeft wel door te schrijven. Hofman geeft de personages meer vlees en bloed dan ze in het oorspronkelijke sprookje hebben. Hofmans versie is ook gruwelijker, doordat de jaloerse koningin bij hem niet Sneeuwwitjes stiefmoeder is, maar haar echte moeder: een mooie, jonge, rijke vrouw die haar dochtertje de schuld geeft van de dood van haar man. Geleidelijk verzuurt de moeder, groeit de jaloezie jegens het mooie kind, en wordt ze heksachtiger. Hartverscheurend is dat het argeloze meisje zelf intussen onvoorwaardelijk blijft geloven in de goedheid van haar moeder. Als de jager haar zegt dat hij haar in opdracht van haar moeder moet doden, huilt ze: Je liegt! Dapper overleeft ze in het bos en ondergaat ze de vele vermaningen van de dwergen: Blijf binnen. / Praat met niemand. / Kruip onder de tafel. / Doe de luiken dicht. / Maak geen rook. / Wees zuinig met inkt. Alsof het oorlog is en Sneeuwwitje ondergedoken zit. De dwergen, Um, Dwim, Driem, Vurg, tot zeven toe, hebben elk iets eigens: een bijl, een staart, een kookboek of een ijzeren voet. Maar ze vormen ook een collectief: een groep mijnwerkers op zoek naar zilver en goud. Voor Sneeuwwitje zijn ze streng, maar betrouwbaar. Hoewel de auteur na zijn theologische studie het christendom als geloof achter zich heeft gelaten, is de bijbel voor hem qua beelden en motieven een rijke bron gebleven. Dat blijkt hier voortdurend. Zo wordt de prins bij Hofman een soort Wijze uit het Oosten, die op het moment van Sneeuwwitjes dood een ster ziet vallen en eropaf gaat zonder precies te weten wat dat betekent. Hij vertrekt met een gigantisch gevolg onder andere een compleet alfabet aan bibliothecarissen maar moet het meeste daarvan onderweg achterlaten om te kunnen vinden wat hij zoekt. Daaruit spreekt de even boeddhistische als christelijke idee dat je moet loslaten om te kunnen vinden. Het verhaal is rijk aan symboliek en bevat veel verwijzingen naar de bijbel: de jager drenkt Sneeuwwitjes jurk in dierenbloed om die aan haar moeder te laten zien (zie de broers van Jozef); de heks verleidt Sneeuwwitje met een wurglint en een vergiftigde appel (zie de slang in het Paradijs); ze zegt daarbij: Neem en eet! (zie het Laatste Avondmaal); en als de prins bij de koningin/heks langskomt, moet hij haar vertellen waar dat mooie meisje te vinden is, zodat ik ook eens naar haar kan gaan kijken (zie koning Herodes, als de Wijzen uit het Oosten bij hem langs komen). Voor de toverspiegel is een bijzondere rol weggelegd bij Hofman: deze zegt niet alleen dat Sneeuwwitje mooier is dan haar moeder, maar veel meer; hij houdt de persoon die erin kijkt, letterlijk een spiegel voor. En die spiegel kan niet liegen. De spiegel heeft bij Hofman ook het laatste woord: als de heks gedood is en Sneeuwwitje met haar prins getrouwd, hangt ze de spiegel op in haar kamer en kijkt erin. Goed zo, mooi zo, zegt deze dan. Een soort eind goed, al goed, maar dan alsof het verhaal zo opnieuw kan beginnen, want weer is er een jonge mooie, rijke vrouw die in een spiegel kijkt Uit het motto van het boek, van T.S. Elliot, blijkt dat Hofman dat ook zo heeft bedoeld: Wat wij zien als begin kan het einde zijn / en met het einde maak je een begin. Hofman heeft vijf jaar gewerkt aan zijn Sneeuwwitje. Het verhaal, grotendeels geschreven als een episch gedicht, zit dan ook hecht in elkaar. Elk detail heeft een betekenis: van het opspelden van vlinders, het afhakken van kippenpootjes en de slang die in zijn staart bijt, tot vormaspecten als de kleur van de tekeningen: zwart met hier en daar een rode toets. Het vooroordeel dat sprookjes alleen voor kinderen zouden zijn, wordt door Zwart als inkt ontzenuwd. Het is een literaire kluif van formaat, maar in zo eenvoudige taal geschreven dat ook kinderen ervan kunnen genieten. Geen wonder dat het boek niet alleen de Woutertje Pieterse Prijs kreeg, maar ook de Gouden Griffel. Leeftijd en (voor-)lezen terug naar boven(Voor-)lezen: kinderen met (voor-)leeservaring vanaf acht jaar. Maar ook geschikt voor mavo, havo en vwo. En voor leeskringen van volwassenen! Geschikte passages om voor te lezen:
Voor wie verder wil lezen terug naar boven
Groepsgesprek over het boek terug naar bovenI. bovenbouw basisschoolLaat de kinderen eerst spontaan op het boek reageren. Ga dan vragen stellen:
II. mavo/havo/vwoZie bovenstaande punten. Maar u kunt dieper ingaan op de structuur van het verhaal, en op patronen en stramienen:
Spelregels en tips
Praten terug naar bovenDe meeste van deze gespreksonderwerpen kunnen in de bovenbouw van de basisschool aan de orde komen. Veel themas zijn echter ook geschikt om in het voortgezet onderwijs, in de brugklas en in hogere leerjaren, aan de orde te stellen. Afhankelijk van leeftijd, inzicht, nieuwsgierigheid en ervaring kunnen kinderen zelf aangeven hoe diep ze op een bepaalde thematiek in willen gaan. Over sprookjesEr was eens Zo begint het sprookje van Sneeuwwitje door Wim Hofman. Praat met elkaar over sprookjes, over hoe ze (meestal) beginnen, over hoe ze (meestal) eindigen. Welke sprookjes ken je? Lopen sprookjes altijd goed af? Wat maakt een verhaal tot een sprookje? Zijn sprookjes kinderachtig? Zoet? Wreed? Griezelig? Een gesprek over De Efteling, sprookjes uit andere culturen, de diepere betekenis van sprookjes. Hoe oud moet je zijn om dit boek van Hofman te (mogen) lezen? Over de moeder van SneeuwwitjeZe voelde hoe zure spijt en jaloersheid In het verhaal van Wim Hofman is de boze koningin Sneeuwwitjes eigen moeder. In het oorspronkelijke sprookje is het haar stiefmoeder. Praat samen over dat verschil. Wat vind je erger? Welke moeder begrijp je beter? Aan het eind van het verhaal wordt de (stief)moeder van Sneeuwwitje wreed gestraft. Wat vind je erger: dat zoiets met een stiefmoeder gebeurt of met een moeder? Wat zou Sneeuwwitje ervan vinden dat haar eigen moeder zon wrede doodstraf krijgt? Kun je ooit nog wel gelukkig zijn als je eigen moeder op zon manier ter dood is gebracht? Over geheimzinnige toverboekenIn het boek van Kitab al Diryac staat
alleen De dwergen zoeken naar een tegengif om Sneeuwwitje weer tot leven te wekken. Google Kitab al Diryac. Wat is dat? Uit welk land komt het? En wat is een Bezoarsteen? Vertel elkaar wat je hebt gevonden. Wat voor een soort boek zal de Kitab al Diryac waarschijnlijk zijn? Wat zegt het over de dwergen dat zij zulke boeken lazen? Over de briefjes van SneeuwwitjeZe vulde haar leven Vertel elkaar wat je het grappigste briefje van Sneeuwwitje vindt en lees het voor. En het treurigste? Bedenk samen minstens drie redenen waarom Sneeuwwitje al die briefjes schrijft. Wat is haar belangrijkste reden, denk je? Sneeuwwitje krijgt nooit antwoord, niet van de spijker en niet van God. Toch gaat ze door met briefjes schrijven. Waarom, denk je? Over de slang en de appelZe schoof de nieuwe ring aan haar
vinger Ga in het boek op zoek op welke bladzijde in tekst en/of beeld een slang voorkomt. Soms is het een slang in een potje, soms een slang die in zijn eigen staart bijt. Praat met elkaar over associaties die je hebt bij het begrip slang. Staat de slang symbool voor iets? Tussen de bladeren stonden Adam en Eva bij een blauwe boom met rode appeltjes. (p. 16) Ga ook op zoek naar alle teksten en beelden over appels in het boek. Vertel elkaar je vondsten en je associaties. Hebben slang en appel iets met elkaar te maken? Over de prinsToen geschiedde het eens dat een koningszoon in het bos terecht kwam en bij het dwergenhuis kwam om daar te overnachten. In het oorspronkelijke sprookje staat alleen deze zin over de tocht van de prins. Wim Hofman doet over de komst van de prins meer dan dertig bladzijden. Wat maakt dat voor verschil, behalve in aantal woorden? Wat kom je bij Hofman allemaal te weten over de prins? Wordt zijn verhaal daardoor anders dan het oorspronkelijke sprookje? Welke versie heb je liever? Over weggooien en loslatenDe spullen die ze niet meer nodig
hadden De prins vertrekt met een gigantisch gevolg, met dienaren, dieren, kisten vol spullen. Hoe verder de reis, hoe minder hij nodig heeft. Ga samen in het verhaal na wat de reizende prins allemaal weggooit, terugstuurt of achterlaat. Wat heeft hij nog als hij zijn uiteindelijke doel bereikt? Wat zou de betekenis zijn van dat uitgebreide zoekavontuur? Of is het alleen maar een grappig verhaal? Praat met elkaar over spullen weggooien en loslaten. Is die rijke prins niet erg onverantwoordelijk bezig door bijna zijn hele hebben en houden in het water te dumpen? En is het niet makkelijk om dure spullen weg te gooien als je toch rijk bent? Of zit er iets anders achter? Doen terug naar bovenDe meeste van deze suggesties kunnen in de bovenbouw van de basisschool worden uitgevoerd. Veel opdrachten zijn echter ook geschikt om in het voortgezet onderwijs aan te bieden, en niet alleen in de brugklas. Afhankelijk van leeftijd, inzicht, nieuwsgierigheid en ervaring kunnen kinderen zelf aangeven hoe intensief ze met een bepaalde opdracht bezig willen zijn. Lievelingsboek lezenHaar lievelingspop was Kleine Prins. De lievelingspop van Sneeuwwitje heet Kleine Prins. Er bestaat ook een boek met de titel De Kleine Prins. Het is een modern sprookje uit 1946 voor kinderen en volwassenen, inmiddels een klassieker geworden, geschreven door de Franse auteur Antoine de Saint Exupéry. Lees dit boek! Misschien heeft de Sneeuwwitje van Wim Hofman dit boek ook gelezen en komt ze zo op de naam voor haar pop. Vergelijk de beschrijving en de tekening van Kleine Prins in het boek van Hofman met die in het boek van De Saint Exupéry. Fantasievergif makenZiek en doodgaan kon je van vergif, dat wist
ze Dit stukje gaat over fantasievergif met gekke, griezelige, grappige woorden: enge dieren en planten (schorpioenen en doornappels), rare en nieuwe woorden (apennavelstrengetjes en hiplichten), woorden waarin klinkers terugkomen (bloedpoeder, papegaaisnavels en kraainagels), woorden die klinken als een eng medicijn (konijnine). Schrijf een stukje van maximaal tien regels over fantasievergif en de werking daarvan. Plak daarvoor bestaande woorden aan elkaar tot nieuwe woorden. Laat klinkers of medeklinkers terugkomen. Maak gebruik van stukjes uit namen van medicijnen. Namen voor de dwergen bedenkenOm de beurt, de volgorde was niet
moeilijk: Waarom is de volgorde van de namen van de dwergen niet moeilijk? Leer ze uit je hoofd! In de film over Sneeuwwitje van Walt Disney heten de dwergen
in Nederlandse vertaling achtereenvolgens: Doc, Grumpie,
Dommel, Niezel, Giegel, Bloosje en Stoetel. Bedenk zelf zeven nieuwe dwergennamen en schrijf ze op. Vergelijk jouw rijtje met dat van een ander kind. Bedenk hoe de dwergen zouden kunnen heten in het Turks, het Arabisch of in een andere taal. Sokken aan een waslijn hangen | |||||||||
Dit zijn de sokken van de zeven dwergen aan de waslijn. Maak een kopie van de tekening. Schrijf bij elke sok de naam van de dwerg van wie de sok is. Vergelijk daarna jouw tekening met namen met die van een ander kind uit de groep. Vertel elkaar hoe je hebt gedacht en wat je is opgevallen. Hang in de klas met knijpers aan een waslijn door elkaar de dertien versleten sokken van de zeven dwergen op. Maak er een digitale foto van. Sprookjesgedicht schrijvenMaar hij vergat Dit gedicht van Toon Tellegen komt uit zijn bundel Alleen liefde (Querido, 2002). De dichter varieert op het bekende sprookje van Doornroosje waarin de prins het meisje na een honderdjarige slaap wakker kust. Bij Tellegen loopt het sprookje totaal anders af. De prins vergeet iets te doen wat hij in het sprookje geacht wordt te doen. Denise Linthorst (15 jaar) schreef, geïnspireerd door Doornroosje en Toon Tellegen, een ander gedicht: Doornroosje sliep Schrijf een gedicht naar aanleiding van het verhaal van Sneeuwwitje maar verander daar iets aan. Laat bijvoorbeeld de koningin per ongeluk haar eigen giftige appel opeten. Of in het huis wonen geen zeven dwergen maar zeven vriendinnen. Of de jager kent geen medelijden en doodt het meisje wel. Laat het verhaal op een dergelijke manier kantelen. Gebruik de naam Sneeuwwitje in je gedicht niet. Toon Tellegen doet dat evenmin met de naam Doornroosje. Je gedicht kan er spannender door worden. Toverspiegel makenSteeds als ze voor de spiegel stond Knip uit aluminiumfolie de vorm van een spiegel: rond, ovaal of rechthoekig. Plak de foliespiegel op een tekenvel. Teken om de spiegel een indrukwekkende lijst. Een lijst met veel krullen of tierelantijnen. Of een lijst van takken met blaadjes en vogels. Of eentje met engelenkopjes en sterren. Schrijf er een vraag onder die je aan de spiegel wil stellen. Elke vraag kan, als het maar niet de vraag van de moeder van Sneeuwwitje is. Laat de spiegel antwoorden. Maak samen een tentoonstelling van toverspiegels die antwoord geven op allerlei vragen. Rood en zwart zoekenZoek in het boek de grootste vlek rood. En de kleinste. Wat is de bladzijde met het meeste zwart? En wat is figuurlijk de zwartste bladzijde van het verhaal? Kies uit het verhaal van Sneeuwwitje een fragment en maak er een rode tekening bij met één zwart detail. Of een zwarte tekening met één rood detail. Sterrenbeelden tekenen
Hij zag de Grote Beer die volgens de sterrenkundige Al Sufi een wagen was met vier wielen die door drie paarden werd getrokken. (p. 136-137)
Sterrenkundigen zagen vroeger allerlei beelden in groepjes sterren. Daar bedachten ze namen voor. Zo hebben de sterrenbeelden van de dierenriem hun namen gekregen:
Kies een sterrenbeeld uit en zet op een groot tekenvel de punten van de sterren. Maak daarna van je sterrenbeeld een tekening die bij de naam past. Laat je inspireren door Wim Hofman met zijn tekening van de Grote Beer. Van een sprookje een strip makenZwart als inkt is het verhaal van Sneeuwwitje in 180 bladzijden. Schrijver en tekenaar Wim Hofman kan het ook heel kort: in vier plaatjes met een rijmpje eronder. |
||||||||||
| ||||||||||
Teken Hans en Grietje, Klein Duimpje of Roodkapje in vier prentjes. Bedenk eerst wat de vier belangrijkste gebeurtenissen uit dat sprookje zijn. Schrijf die op in vier zinnen. Teken die gebeurtenissen in rechthoeken van 9 bij 11 centimeter. Samen vormen die de strip. Schrijf de zinnen onder de plaatjes. Misschien kun je er een rijmpje van maken. Als je de tekst ín de tekening wilt zetten, maak de rechthoeken dan iets groter. Vergelijk jouw sprookjesstrip met die van kinderen uit je groep. Je kunt hem ook vergelijken met die van Wim Hofman; ze staan in zijn boek Van Aap tot Zip. Briefjes schrijvenBriefje aan een spijker in de muur Hoi, spijker in de muur.
Je moet het zelf maar weten, Sneeuwwitje schrijft brieven aan dingen (aan een
spijker in de muur, aan een tafel, aan een wortel, aan bruine bonen), aan
dieren (een bromvlieg, een soepkip), aan alles en iedereen (aan de avond,
aan haar moeder, aan niemand, aan God). Teken een wolk en schrijf in de wolk een brief aan een wolk. Teken een boom en schrijf in de boom een brief aan een boom. Schrijf in rood een briefje aan de kleur rood. Schrijf in zwart op zwart papier een briefje aan de nacht. Schrijf op een stukje hout een brief aan je tafel. Schrijf op een lapje een brief aan een handdoek. Schrijf een briefje aan snippers, verscheur de brief en plak de snippers op. Schrijf een briefje met veel os aan knopen en plak op iedere o een knoop. Schrijf een briefje aan een fles en stop het in een fles. Bedenk allerlei andere ideeën voor wonderlijke briefjes en voer ze uit. Maak een gezamenlijke briefjestentoonstelling. Brief aan God schrijvenAlmachtige God,
P.S. Wat vind je, zal ik naar je toe komen? (p. 172) Dit is de brief die Sneeuwwitje aan God schreef.
Houd een voorleesronde waarin iedereen zijn of haar brief aan God voorleest.
Portret van vlek makenDit is het hoofd met staart van dwerg
Dwim. | ||||||||||
Gedicht bij een tekening schrijvenDeze tekening staat op bladzijde 115. Je kunt er niet meteen aan zien wat het is. Dat heeft zijn voordeel: je kunt het zelf bedenken. Maak van deze tekening een kopie of een print. Geef de tekening een titel en schrijf die op. Bekijk de tekening alsof je van grote hoogte naar beneden kijkt. Wat zie je? Schrijf je titel op. Bekijk je tekening alsof het een detail is van een grotere tekening. Schrijf je titel op. Maak van je titels een vreemd lijstjesgedicht. Het is een opsomming van titels: per titel twee regels. In de eerste (korte) regel schrijf je wat het is, bijvoorbeeld De letter E met twee ogen. In de tweede (korte) regel vertel je er wat meer over op een beeldende manier: Ze zien de golven van de zee. Ga niet rijmen. Probeer wel klinkers of medeklinkers te laten terugkomen. Tekening van een tekening makenDeze tekening staat op bladzijde 179. Maak een kopie of een print. Knip de tekening uit en plak hem op een tekenvel. Bekijk je tekenpapier van allerlei kanten en stel je voor dat de figuur een onderdeel is van iets groters. Teken wat je hebt bedacht op het papier en maak zo de tekening af. Geef je tekening een titel van meer dan twintig woorden: Dit is een tekening van een die met/op/in/door | ||||||||||
Sprookje schrijven vanuit een ander personageEr was eens een wolf die tegen water praatte. Hij stond elke dag wel een paar uur bij de vijver in het bos en hield lange verhalen. Dan staken de vogels de gek met hem en kleine knaagdieren deden wedstrijden in wie er het dichtst bij de Wolf durfde te komen. Ze slopen tot aan zijn staart, tot naast zijn achterpoten, tot onder zijn buik. De Wolf merkte nooit iets van het gegniffel in de takken en het geritsel in het gras. Hij was te diep in gesprek met de vijver. Zo begint De wolf die tegen water praatte, waarin Imme Dros het sprookje van Roodkapje vertelt vanuit het perspectief van de wolf. Herschrijf een deel uit Sneeuwwitje vanuit het perspectief van een bepaald personage, bijvoorbeeld vanuit de (stief-)moeder, een dwerg, de jager, een vogel die alles ziet gebeuren of vanuit het gezichtspunt van het huis van de dwergen. Je fragment is niet langer dan één A4tje. Het kan op de manier zoals Imme Dros het deed. De wolf is bij haar een hij. Ze had er ook een ikverhaal van kunnen maken: dan is de wolf een ik. Links terug naar boven
Lieke van Duin en Jos van Hest Reacties naar aanleiding van deze lestips zijn zeer welkom. U kunt ze sturen naar: lestips@woutertjepieterseprijs.nl |